Jesper Hempler
Distriksleder
Tlf. 20 76 28 71
E-mail: jeh@kerteminde.dk
Jesper Hempler
Mit navn er Jesper Hempler. Siden december 2016 har jeg været dagtilbudsleder i Distrikt Munkebo. Det omfatter cirka 230 børn, fra 0 – 6 år og ca. 60 medarbejdere. Vi har til huse i et stort nybygget børnehus fra sommeren 2022, og dagplejerne er i egne hjem.
Jeg er utrolig glad for, at være i Munkebo, og glæder mig hver eneste dag til at møde børn, medarbejdere, forældre og andre samarbejdspartnere.
Jeg er uddannet som pædagog engang i forrige århundrede, og jeg har arbejdet med børn og unge i mange forskellige sammenhænge. I nogle år beskæftigede jeg mig med undervisning, men de sidste 20 år har ledelse af Dagtilbud været mit primære virke.
For mig handler ledelse om, at skabe resultater gennem andre, og få ting til at ske, som ikke ville være sket af sig selv. Min fineste opgave er, at skabe de bedst mulige rammer og forudsætninger for, at medarbejderne lykkes.
Min ledelse er baseret på tillid og jeg har nemt ved at delegere, give plads og skabe spillerum. Det kræver dog at jeg føler mig godt informeret om ting der lykkes, og ting der er svære. Jeg forventer, at alle opfører sig ordentligt, og er fair og ansvarsbevidste. At man gør sig umage og forsøger at gøre det bedst muligt.
Jeg vil gerne udvikle og påvirke igennem inspiration, og jeg bestræber mig på, at blive oplevet som et menneske der er empatisk og retfærdig. Det motiverer mig ikke at kontrollere og følge op på regler. Derfor er det vigtigt for mig, at dem jeg samarbejder med selvstændigt kan følge reglerne.
Mit ledelsesmål er, at , at dem som jeg er leder for, vil sige at ”Det har været sjovt, vi skabte resultater og udviklede os som mennesker i den tid vi var sammen.
Ann Marie Herup Klokker
Dagplejer
Ann Marie
Om mig
Jeg er fra 1969 bor sammen med min mand Jakob (1970) og vi har sammen 2 voksne børn.
Vi har ingen dyr og hjemmet er 100% røgfrit.
Vi er en familie der godt kan lide at være aktive, gå ture i det fri, spille fodbold, badminton, zumba og meget mere.
Jeg er oprindeligt uddannet typograf, men har også arbejdet på gartneri, vuggestue og børnehaver.
I år 2005 besluttede jeg så at blive kommunal dagplejer. Jobbet var ikke nyt for mig, da min mor har været i faget i 30 år.
I jobbet som dagplejer har jeg fået flere kursus og uddannelser indenfor den pædagogiske sektor. Det kan ses længere nede i profilen.
Mine værdier
Mine værdier som dagplejer er tryghed, nærvær, omsorg og ret til forskelligheder, at alle ikke er ens. Med disse værdier mener jeg, at hvis der er tryghed og nærvær og omsorg for det enkelte menneske, at man bliver set som den man er, er grundstenen for videre læring og udvikling.
Børnene får i dagplejen rygsækken fyldt op med selvværd, selvtillid og læring der gør dem klar til børnehaven, og i Kerteminde kommune arbejder vi med “Hjernen og Hjertet” et redskab der bruges i samarbejde med jer forældre om børnenes udvikling og trivsel på forskellige alderstrin.
Værdien i tryghed gælder også omkring forældre samarbejdet. Jeg lægger stor vægt på en tryg og ærlig kommunikation omkring jeres barn – om de daglige ting, der må være, så vi sammen kan gøre det bedste for jeres barn.
Praktisk info
I mit bryggers hænger en tavle hvor jeg skriver om dagens aktiviteter eller andre relevante informationer.
I vil have mulighed for at have barnevognen stående hos mig hele ugen, men i weekender og ferie skal barnevognen med hjem. Barnevognen har mulighed for at stå under halvtag.
Jeg har også en kasse til hvert barn hvor det er en god ide at have et ekstra sæt tøj liggende i.
Vi er i legestue en gang hver anden uge med en gruppe bestående af 3-5 voksne og med deres 4 børn.
Har jeg ferie/fri eller er på kursus, får I besked i god tid og alle vil blive tilbudt gæsteplads. Vi lægger stor vægt på, hvis det er muligt, at barnet kommer det samme sted hen eller til en man kender fra legestuen.
Kost
Jeg tilbyder sund og varieret kost efter Kertemindes kommune kostpolitik for dagplejer. Men en hverdag omkring kosten kunne se sådan ud hos mig:
8.30-9.00: Friske hjemmebagte boller og frugt
11-11.15: Rugbrød med forskelligt pålæg og grønt til. Nogle gange varm mad.
14.30-15: Boller eller knækbrød med smør og lidt frugt.
Mine kompetencer
I min hverdag med børnene arbejder jeg ud fra de 6 læreplanstemaer fra “den styrkede pædagogisk læreplan”.
De 6 læreplanstemaer indgår tit samtidigt i den aktivitet vi laver, så derfor har jeg valgt et par stykker og skrive om, fortælle hvad det er vi gør hos mig i nogen af mine aktiviteter.
Men her er overskrifterne på de 6 læreplanstemaer:
Alsidig personlig udvikling – social udvikling – kommunikation og sprog –
Krop, sanser og bevægelse – natur, udeliv og science – kultur, æstetik og fælleskab.
Alsidig personlig udvikling.
Jeg inddrager børnene i små opgaver, så de får succesoplevelser, så som at dække bord, finde og sætte kop og tallerkner ind på bordet.
Efter vi har spist sætte tingene ud i opvaskemaskinen, være med til at feje.
Smøre mad selv, finde ud af hvordan pålæggen og smør kommer på brødet. Hælde op selv i sin kop. Selv vælge sin mad fra fadet. Det er så givende for mig som dagplejer at se børnene i at lykkes med de opgaver jeg giver dem, se jeres ansigt når de kigger på mig og “ siger” se jeg kunne.
Hjælpe og støtte børnene så de får tro på egen evner ved at lade dem tage tøj af og på.
Lade dem så snart de kan, kravle op på stole, puslebord eller barnevogne ved hjælp af stige.
At vi hjælper hinanden, give hinanden et stykke legetøj og sige tak. At jeg italesætter overfor barnet at det er ok vi alle kan lege sammen med det samme legetøj men også italesætte at det er ok at det enkelte barn får lov til at fordybe sig i en leg alene.
Snakke og vise billeder af babytegn om følelser, så vi lærer, at nu er jeg ked af det og nu er jeg glad, vise med tegn at jeg er sulten eller tørstig.
Kommunikation og sprog
Her er en vifte af muligheder for at udvikle sproget. Her er det vigtigt at vi som voksne er rollemodeller for børnene og får bredt viften ud med så mange ord på forskellige måder for børnene.
Jeg laver læseleg med f.eks bogen Kaj og Lise. Der fortæller og snakker vi om bogen, hvad er der i bogen, hvad gør kaj? Hopper han i vandpytter, så snakker vi om at vi også nogen gange er ude og hoppe i vandpytter. Eller vi har om Kaj og Lisse der er væk hvor de gemmer sig i sengen, der skaber jeg bro mellem jer forældre og dagplejen ved at inddrage jer i lege, det gør jeg ved f.eks at I skal tage billede af børnenes seng og dyne. Så kan vi nemlig drage paralleller fra bogen til børnenes eget og få gode snakke om det og det kan i som forældre derhjemme også.
Vi synger sange fra sangkuffert. Og ved at have en sangkuffert med fysiske ting der relaterer til sangene gørat børnene både kan se, lytte og røre og få en bedre fornemmelse for ord og ting.
Når vi går turer i naturen snakker vi om hvad vi ser. Nogen gange er det mig der fortæller andre gange lytter jeg hvad der fanger børnenes interesse og så får vi en snak ud fra det.
Vi læser pegebøger, sætter lyd på hvis det er om dyr sætter ord på hvis det er billeder.
Snakker om farver. Jeg har f.eks æsker med forskellige farver på låget. Ved at bruge dem lærer børnene f.eks også at vente på tur. De får på skift lov til at vælge en æske hvor vi derefter synger en sang og så ser hvad der er i æsken. Det giver også følelsen af fælleskab da vi alle er sammen om denne aktivitet.
Krop, sanser og bevægelse Og natur, udeliv og science
Her har jeg føjet 2 temaer sammen da jeg hos mig har meget bevægelse med i udelivet. Også pga. jeg er grønne spire dagplejer der medfører vi er meget ude i natur og har udeliv.
Vi er en gruppe dagplejer der mødes 14 dags og har aktiviteter i naturen. Vi kan spille musik på træerne eller prøve at slå 2 pinde mod hinanden og mærke og høre hvad det gør. Mærke at træet er hårdt, mærke en pind den er tynd, blad der kan flyve når man puster til dem. Gå på opdagelse og finde musehuller og give musen mad.
Har bevægelses lege ude på grønne områder eller i skoven, i fælleskab med de andre børn og voksne. Vi ruller ned af bakken og kæmper os op af bakken igen. Leger larve hvor vi skal holde omkring hinanden og lære at koordinere benene så vi skal gå i takt og på samme tid.
Bruger skoven til at finde insekter i, udfordre motorikken med et ujævnt underlag.
Øver fin motorik ved at spise med gaffel eller pincet greb ved at spise majs.
Vi går i gymnastik sal hvor vi leger bevægelses lege, synger og laver gymnastik med forskellige baner der udfordre børnenes motorik.
Vi laver mindfulness og afslapnings massage, så børnene lære at mærke sig selv.
Vi prøver at smage på forskellige ting udforske smags sanserne med surt og sødt, koldt og varmt.
Dette var et udpluk af noget af det jeg laver med børnene, men skulle i være mere nysgerrig på mig og mit arbejde er i velkommen til at spørge ind til det, ved at ringe eller komme på besøg.
Til slut vil jeg fortælle at jeg er AMR ( arbejdsmiljørepræsentant) for personale der arbejder med de 0-2 årige og det er vuggestue personale og dagplejer i distrikt Munkebo.
Mine uddannelser og kurser
3×4 ugers dagpleje uddannelse kombineret med aktionslæring i samarbejde med arbejdspladsen. Heraf var noget af emnerne Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde.
Børns motorik, sansning og bevægelse
Arbejdet med børn i udsatte positioner
Anerkendende kommunikation
Innovation og ideudvikling
PGU pædagogisk grund uddannelse
Grundkursus for dagplejer
ICDP ( international Child Development Programme)
Børns motorik, sansning og bevægelse
Kommunikation i adm. Arbejde
Førstehjælp ( supplering hvert 2 år)
Arbejdsmiljø uddannelsen
Kollegial supervisor
Temadage/ aftner
Mindfulness
Børns udvikling
Passer dit barn ind ( emnet sensitiv)
Særligt sensitive børn ( martemeo)
Sund mad til børn i dagplejen efter dagplejens kostpolitik
Birthe Helena Madsen
Dagplejer
Birthe
Mit navn er Birthe Helena Madsen, jeg er født 1968 og blev i 1988 gift med Kim.
Vi har 3 børn. Maria født 1986, Maja født 1989, Victor født 1997.
Jeg startede som dagplejer i 1999. Af natur er jeg glad, positiv, aktiv og stabil.
Jeg er ikke ryger og vores hjem er røgfrit ( allergivenligt)
I min fritid bruger jeg meget tid på min Mountain Bikes, min familie og mine børnebørn.
Bor i et parcelhus med en stor lukket have med masser af plads.
Jeg lægger stor vægt på at skabe og give børnene en stille, tryg og harmonisk hverdag, som alle børn har brug for at udvikle sig.
Jeg har stor erfaring med børn med særlig behov og for tidlig fødte børn.
Jeg bruger naturen meget året rundt, da det skærper børnenes sanser og de får masser af frisk luft.
Jeg bor tæt på skov og store naturskønne områder.
De pædagogiske læreplaner, som har til formål at bidrage til jeres barns læring, indgår i mine daglige aktiviteter.
Eksempler på hvordan jeg arbejder med de 6 læreplanstemaer:
Alsidig personlig udvikling:
Jeg arbejder på at gøre børnene selvhjulpen, tag tøj af og på. Kravler op på stolen/puslebord, dække bord, sætte i opvaskemaskinen, og være medbestemmelse : hvad skal vi i dag, hvor skal vi hen, så de opnår selvtillid og selvværd. Lære børnene at sætte ord på deres følelser, anerkend deres følelser og vise det er ok at have den følelse.
Kommunikation og sprog:
Vi går på biblioteket og låner bøger. Vi læser, snakker og har konkrete ting med (læseleg)
Snakker med børnene om det vi gør og ser. Rim, remser og sang med bevægelse til.
Jeg bruger også babytegn der er til stor gavn for de børn der ikke har sprog endnu.
Social udvikling:
Jeg inddrager det enkelt barn i fællesskabet, man hjælper hinanden med at tage tøj af og på, dele legetøj, vise omsorg for hinanden og trøste.
Gå på tur med hinanden i hånden, øve turtagning på f.eks. cyklen.
Krop, sanser og bevægelser:
Det er en meget vigtigt del af børns udvikling. Jeg laver aktiviteter der styrker deres kropslige udvikling som, morgengymnastik, bevægelseslege til Tulle og Skalle, motorikbane ude og inde, leg i skoven og hoppe i vandpytter.
Natur, udeliv og science:
Jeg elsker at være ude i naturen og syndes det er et godt sted at være hele året rundt. Vi er ude hverdag, det giver børnene mulighed for at følge årstidernes skift tæt.
Ude børn giver også sunde børn. Vi spiser ude så snart vejret tillader det.
Vi lægger kartofler i spande og følger deres vækst og slutter af med kartoffelmadder.
Løfter sten og ser hvad der gemmer sig, dufter til blomster, finer snegle og mariehøner. Lytter til fuglene og ligger på græsset og kigger på dem.
Vi leger med vand, blade og grene. Laver drager af poser og ser når vinden er her så kan de flyve.
Kultur, æstetik og fælleskab:
Vi fejrer højtidernes traditioner jul, påske, fastelavn osv., børnenes og min fødselsdag, vores dagplejedag.
F.eks. til jul er vi i kirke, laver julepynt og julegaver, læser julebøger, synger julesange, går med nissehuer.
Bager småkager, og laver julefrokost.
Forældresamarbejde:
Jeg lægger stor vægt på at vi har et åbent og tillidsfuldt samarbejde, I skal være glade og trygge ved at aflevere jeres barn hos mig.
Legestue:
Vi er i heldagslegestue en gang om ugen.
Barnevogn:
Barnevognen kan stå tørt her i løbet af ugen. Den skal med hjem i ferie og weekender.
Kurser:
Tegn til tale
Kursus for erfarne dagplejer
For tidlig fødte børn
Inklusion
Førstehjælp
Dagplejeruddannelsen.
Certificeret naturdagplejer med grønt flag.
Gitte Meyer Spanggaard
Dagplejer
Gitte
Mit navn er Gitte, jeg er født i 1968 og er gift med Ole. Vi har sammen børnene Niklas, Julie og Daniel, hvor kun Daniel er hjemmeboende. I min fritid er jeg sammen med min familie og går til forskellige træningsaktiviteter.
Jeg har været dagplejer siden 2006. Igennem årene har jeg fået en del erfaring, med
børn med særlige behov, med tværfagligt samarbejde og tosprogede børn.
Mine værdier:
Mit overordnede mål er at skabe en tryg og stabil hverdag, med rig mulighed for leg og læring.
I et tæt samarbejde med forældrene, er der fokus på det enkelte barns udvikling, igennem programmet
hjernen og hjertet. Derudover lægger jeg stor vægt på selvstændighed, sprog ,motorik og sanser. Det
kommer til udtryk ved mange udendørs aktiviteter, jeg arbejder efter friluftsrådets grønne/blå spirers
principper.
Det er også vigtigt for mig at børnene trives og er glade samt har gode venskaber.
Det hele er med udgangspunkt i de nye styrkede læreplaner.
Forældresamarbejde:
Jeg lægger stor vægt på et godt forældresamarbejde, for mig er det vigtigt at i som forældre føler jer trygge
ved at aflevere jeres barn, da trygge forældre giver glade børn der trives.
Det er vigtig for mig at der er en gensidig respekt, og at man kan stille alle spørgsmål.
Hos mig er der rumlighed og plads til alle.
Natur, udeliv og science:
-Vi er ude i alt slags vejr.
-jeg er certificeret grønne spirer.
-Vi har en gruppe hvor vi laver planlagte aktiviteter i naturen med børnene en gang om ugen.
Eksempler:
-Vi ser hvem der kan kaste længst med en pind.
-Vi leger med blade: kaster med dem og begraver os i dem.
-Leger med vand.
-Går på tingfinder jagt efter insekter under træstammer.
-Vi udklækker pupper til sommerfugle.
-Vi løber ned af bakken.
-Vi har et stort træ vi ligger under på alle tider af året. Her kan vi se på grenene når det blæser, undres over
bladene der springer frem på grene og ser når de falde af igen. Stedet er også et vi bruger til at slappe af og
være sammen under.
-Vi laver fuglemad. Går på fuglejagt med hjemmelavede kikkerter.
-Sår frø, ligger kartofler. Passer grøntsager, vander, høster og smager.
Kommunikation og sprog:
-Læselege Eksempel: Kaj og Lise Den lille røde trold.
Han har en fin blå bold som han låner til sneglen . Bolden bliver væk. De leder efter den, men kan ikke finde
den. Trolden bliver ked af det og sneglen siger”jamen du har jo mig” og ruller sig sammen til en bold.
Til denne læselig snakker vi om bl.a. venskaber ,følelser og farver .
Vi har en blå bold, en snegl og en gul bold. Foruden bogen.
-Sprogkufferter/læseleg eksempel: bogen om Totte der skal til lægen og vaccineres.
Kufferten indholdet bog, stetoskop, sprøjte og plastre.
-Vi synger sange hvor fagter indgår.
-Jeg har lavet et sprogsamarbejde med forældrene. Givet dem en mulepose med sange, rim/remser og
farver med hjem. Det er så forældrenes opgave at bruge materialet sammen med børnene hjemme.
Dette er så noget der bliver arbejdet med både i legestuen og hjemme ved den enkelte
dagplejer. Tema/farver skifter så hver uge i en periode.
Krop, sanser og bevægelse:
-Eksempel: Motorikbane. Børnene får lov til at udfordre og eksperimentere med sig selv. Jeg sætter sig tæt
på så man er til rådighed, men blander sig ikke i legen.
-Eksempel: Jeg er tilgængelig på gulvet. Børnene begynder at kravle på mig. De
får”killeture”,”kæmpekrammere” dvs. klemmes hårdt og meget.”Bøllebank” som er klap på kroppen.-
Eksempel: Bevægelseslege som at kravle som en edderkop, hoppe som en frø, snog sig som en slange.
-Eksempel: Massage med forskellige bløde og hårde redskaber eller bare med hænderne.
-Ude: Hopper ned fra træstubbe, vi rutsjer, leger med sand, bære brænde, kører scooter, triller ned af
bakken, løber stærkt, gynger og snurrer rundt.
-Vi laver også mudderaftryk af fødder og hænder.
-Vi går også tit med bare tærer ude og inde.
Alsidig personlig udvikling:
-Når vi spiser tilbyder jeg smurt mad på et fad. Barnet får så selv lov at vælge hvilken det har lyst til at spise.
-Børnene er med til at dække bord, tage af bordet, sætte opvaskemaskinen og rydde op i fællesskab.
-Ved at have bøger tilgængelige for børnene, kan de selv vælge hvilen de gerne vil have læst højt.
-Når vi skal synger spørger jeg tit børnene hvilken sang vi skal synge.
-Både inde og ude skaber jeg muligheder for, at de kan skabe deres egen leg alene eller sammen med
andre.
Socialudvikling:
-Vi er i legestue og i gymnastiksalen en gang om ugen. Her oplever børnene det at være den del af en
gruppe. Det er jo selvfølgelig to forskellige grupper, men det oplever jeg giver børnene flere muligheder for
at skabe venskaber. Jeg ser en gensynsglæde og fællesskaber med børn fra andre dagplejere.
-Jeg lærer børnene at være en del af et børnefællesskab ved bl.a. at lærer dem at være en god ven. Jeg
anderkender og opmuntre til at de hjælper hinanden, og sætter samtidig ord på hvad en god ven er.
-Vi øver rigtig meget i at udsætte egens eget behov ved at øve turtagning. Vente på tur når man rutsjer,
vente på tur når man gerne vil gynge, og når der er en der bare lige har det stykke legetøj som man selv
gerne vil lege med.
Kultur, æstetik og fællesskab:
-Til de forskellige højtider laver vi ting som børnene får med hjem.
-Vi holder fødselsdag med flag/lys /sang.
-Vi låner bøger på biblioteket. Her kan vi også se film.
-Vi laver temaer eks. Farver, former.
-Vi er en del af et stort fællesskab i legestue og gymnastiksal.
En del af et mindre fællesskab hjemme i vores egen dagpleje.
Kursuser:
Førstehjælpskursus.
Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud og SFO
Sundhed er ikke kun hvad du spiser
Mentalisering i mødet med børn
ICDP 1. Del
Dagplejeuddannelsen del 1. 2. 3.
Certificeret naturdagplejer med grønt og blåt flag
Iben Rosensparre
Dagplejer
Iben
Lær mig at kende:
Hjertelig velkommen i mit dejlige hjem.
Jeg hedder Iben, og jeg har været dagplejer i Munkebo siden 2009
Privat er jeg gift med Claus, og sammen har vi 3 dejlige piger, Emilie, Emma og Clara.
Vi bor i et dejligt hus med en skøn stor have, hvor der er plads til masser af fysisk udfoldelse
Hvad er vigtigt for mig:
Jeg modtager hver dag mine børn med positive forventninger, og jeg gør meget ud af at fortælle dem, at jeg
har glædet mig til de skulle komme.
Her hos mig er der tryghed, nærhed, omsorg, læring og masser af varme knus og kram. Alle bliver mødt med
smil og åbne arme, og dagen tilrettelægges ud fra børnegruppens dagsform.
Det er vigtigt for mig at give børnene nogle trygge og udviklende rammer til leg, læring og dannelse, og
derfor indgår de nye styrkede pædagogiske lærerplaner helt naturligt i hverdagen her i min dagpleje.
Her inviterer jeg jer med ind i børnenes læringsrum, så I kan se hvordan vi arbejder med temaerne.
Alsidig personlig udvikling:
Hverdagsrutiner som fx dække bord, lave mad, tømme opvasker o.lign, er noget vi alle sammen gør hver
evig eneste dag. Her er børnene vigtige medspillere, og det er opgaver selv de helt små mestrer.
Vi lærer fx at tage tøj af/på ved egen hjælp. Jeg guider/hjælper børnene hvis de fx har udfordringer med et
ærme, eller hvis lynlåsen driller. Jeg øver med børnene på deres niveau og i deres tempo. De helt små er også med, og de følger interesseret med i hvad de store børn laver, og vi taler meget om hvordan/hvad vi gør.
Børnene bliver meget opmærksomme på hinanden, har min ven brug for hjælp? Her lærer børnene at vente på tur, de hjælper hinanden, de hepper på hinanden, de roser hinanden, de lærer at håndtere egne og andres følelser. Det styrker børnenes selvtillid og selvværd at blive selvhjulpen.
Åbningstider:
Mandag 6.30-16.15
Tirsdag 6.30-16.15
Onsdag 6.30-16.15
Torsdag 6.30-16.15
Fredag 6.30-15.30
Social udvikling:
Barnet skal opleve at være en del af fællesskabet, skabe relationer til de andre børn i gruppen, de skal lære at mestre kunsten at afstemme hinanden i legen.
Samlingen om morgenen når alle børn er mødt ind, er en god leg til at gøre børnene opmærksomme på sig selv og hinanden. Vi synger sangen: Vi siger goddag til Iben…Goddag Goddag. Sangen gør at børnene bliver en vigtig brik i fællesskabet – er vi her alle sammen eller mangler vi nogen? Jeg bruger babytegn for at hjælpe de små med at ”sætte ord på” følelser og hvad jeg gør, så de bliver inkluderet i fællesskabet.
Her retter vi opmærksomheden mod hinanden, leger sammen, bygger med Lego, går tur sammen og holder hinanden i hånden, hjælper min ven op hvis han/hun falder og vi skaber de gode børnefælleskaber.
Kommunikation og sprog:
Jeg er bevidst om at jeg er barnets sproglige rollemodel. Den sproglige udvikling kræver nærvær, øjenkontakt og fælles opmærksomhed. Jeg er meget opmærksom på hvordan jeg taler med børnene og hvordan jeg sætter ord på hvad jeg gør. Barnet tilegner sig det verbale- og nonverbale sprog gennem leg, så derfor er Læseleg, og Babytegn til de små uden sprog, gode redskaber til leg med ordene.
Læseleg giver os en fælles opmærksomhed omkring bogen, historien, rekvisitterne og vi leger sproget ind i børnene. Børnene lever sig ind i bogens verden og de fordyber sig ved hjælp af billederne i bogen, rekvisitter og fokusordene. Vi sidder tæt sammen, og børnene bliver inddraget aktivt i historien med bevægelses lege og sanglege. Læselegen kan vi hele tiden bygge mere på så vi får sproget mere og mere i fokus.
Jeg har sprogkufferter med forskellige temaer. Det kan fx være bondegårdsdyr. Her taler vi om de forskellige dyr, hvad de siger, hvad de spiser, hvor bor de osv. I kufferten ligger dyr, billeder af dyrene så vi kan lave billedlotteri, små pixibøger om dyr og sange om dyr.
Jeg laver små fortæller-bøger hvor børnene er hovedpersonen i bogen. Det kan fx være fra en bondegårdstur, en tur i skoven eller på legepladsen. Bogen laves ud fra billeder fra dagen. Børnene får bogen med hjem som et minde om dagen, og den giver en god støtte til samtalen med mor og far.
Jeg bruger meget rim & remser og sang & musik.
Krop, sanser og bevægelse:
Børnene skal støttes i at bruge kroppen, de skal udfordre, eksperimentere og mærke kroppen gennem bevægelse. Børnene skal motiveres til at bruge kroppen, ved at vise dem glæden ved bevægelse og kropslig udfoldelse. Sanserne skal pirres, både de motoriske grundsanser, følesansen, lugtesansen, smagssansen, høresansen og synssansen.
Det er vigtigt for børnenes videre udvikling, at deres motoriske sanser bliver stimuleret, derfor arbejder jeg målrettet med sansemotorisk udvikling. Min have er indrettet så der er plads til masser af fysisk udfoldelse.
Jeg har træstubbe i forskellige niveauer hvor vi lærer at holde balancen, kravle op og ned, hoppe ned fra og gå fra stub til stub. De små bruger dem til at rejse sig op ved og gå frem og tilbage ved. Stubbene ender ud i en træstamme med en høj gren, hvor børnene kan svinge sig i armene, og der kan sættes en sansegynge på, så der også er noget for de helt små. Børnene bliver tilpas udfordret på legepladsen, og der er rig mulighed for at styrke både labyrintsansen og muskelled-sansen. Min sandkasse er bygget af træstubbe, så her skal der mosles inden børnene kan slå sig løs i sandet.
Jeg har masser af plads til at køre hurtigt på scooter og løbecykel som står tilgængelig for børnene, så de selv kan tage dem ned.
Jeg laver bevægelseslege som er bygget over sange eller historier selvfølgelig med mig selv som medspiller.
Jeg laver sansekasser, fodbad, diverse kreative ting med maling, lim, papir, modellervoks, perler som giver børnene en masse sansestimuli.
Natur, udeliv og science :
I naturen lader vi på alle årstider os inspirere af hvad vi møder. Regnormen der arbejder sig ned gennem jorden, havørnen der svæver over vores hoveder med sit store brede vingefang, vi mærker vinden i håret, kulden på fingrene, den varme sol på kinderne på en skøn sommerdag, de store træer i skoven, de små bænkebidere under barken på en træstub eller mariehønen på bladet. Her er der både plads til at vi kan slå ud med armene, men også fordybe os.
I min dagpleje bruger jeg rigtig meget naturen. Jeg har både skov, strand, vand og masser af grønne områder tæt på hvor jeg bor. I naturen udfolder vi os fysisk og fordyber os. Vi går på opdagelse med et bestemt formål, fx fysiske udfoldelser klatre, skubbe, gå i ujævnt terræn. Vi smager på naturen og laver fx marmelade af de lækre brombær vi finder i krattet i skoven. Men jeg tager også i skoven med det formål, at i dag følger jeg børnenes initiativ, hvad bliver de optaget af og så er det dem der skaber dagens aktivitet. Det er fantastisk at se skoven gennem børnenes øjne.
Jeg er en del af de ”Grønne Spirer”, som arbejder for at fremme børnenes sunde kropslige udvikling mednaturen som springbræt.
Multiparken bruger jeg også på flere forskellige måder. Det kunne være en hel dag i parken med sjove aktiviteter om formiddagen, madpakker til frokost og middagslur i shelterne. Det er helt fantastisk at kunne give børnene de spændende naturoplevelser.
Affaldsindsamlingen er også et projekt min dagpleje støtter op om. Børnene bliver bevidste om at vi skal passe på naturen, når de er med til at samle skrald.
Science bruger jeg på mange forskellige måder i min dagpleje. Vi laver små projekter både inde og ude. Vi kan lave våde fodspor på terrassen som på magisk vis forsvinder i solen, sne der smelter når det kommer ind i varmen og bliver til vand, når vi stiller vandet udenfor i en skål er det frosset næste dag igen. Det skaber en undring hos børnene, og deres nysgerrighed vækkes og de vil bare lære mere og mere.
Kultur, æstetik og fællesskab:
Her kan vi virkelig slå os løs i traditioner, højtider, madkulturer, teater, kunst mm.
I min dagpleje fejrer vi naturligvis alle de danske højtider som fastelavn, påske og jul.
Vi fejrer børnenes fødselsdage og deltager i den store Dagplejedag, hvor vi mødes med alle de andre dagplejere og har et fælles tema. Det kunne være cirkus eller teater.
Vi laver mange kreative ting, vi laver nisser, fastelavnsris, gækkebreve osv. Meget gerne med udgangspunkt i barnets hænder og fødder så det bliver et unikt produkt fra hvert barn. Børnene er med på deres niveau. De store kan måske klippe med en saks med hjælp, de små kan male med fingermaling hvor de store mestrer en pensel.
Vi hygger os med det og snakker om traditionerne.
Måltidet:
Maden i min dagpleje er sund og varieret, ofte med årstidens frugt og grønt fra min egen have.
Måltiderne er sammensat ud fra Kerteminde Kommunes kostpolitik.
Legestue:
Vi er i heldagslegestue hver uge, hvor vi mødes med 3 andre dagplejere og deres søde børn.
Legestuens adresse: Lindøalléen 77
Praktisk info:
I skal medbringe:
Barnevogn med godkendt sele
Dyne og pude
Bleer og skumklude
Skiftetøj tilpasset årstiden
Sut eller nusseklud
Børnene sover middagslur indenfor tidsrummet 12.00-15.00 hver dag
Kurser og uddannelse:
Inklusion
Dagplejens grunduddannelse
Samarbejde, Kommunikation og konflikthåndtering
Babytegn
Førstehjælp – løbende opdateres
Dagplejeuddannelsen – alle 3 moduler
Repræsentant for Science og Leg projektet udbudt af SDU og UCL
Lene Meyer Madsen
Dagplejer
Lene
Jeg hedder Lene Meyer Madsen, er gift med Thomas og sammen har vi Freja. Vi bor eget hus i bunden af et lukket vænge. Jeg har en stor dejlig have med masser af plads til leg.
Jeg har været dagplejer siden 2005.
Jeg tilbyder en hverdag i rolige, røgfrie omgivelser med gode faste rutiner og mange aktiviteter både ude og inde. Jeg er en rolig, glad og omsorgsfuld person, der har fokus på trivsel, udvikling og samarbejde.
For mig er det vigtig, at dit barn trives hos mig og hjemme. For trivsel er en forudsætning for at man udvikler sig. Udvikling sker gennem leg. Gennem legen øver børn sig på at indgå i bl.a. fællesskaber, hvem er jeg og i sammenspil med andre. Hvilket er kompetencer som de skal bruge gennem hele livet.
Et godt samarbejde med jer forældre, der er baseret på gensidig tillid og forståelse er også en vigtig forudsætning for at jeres barn trives.
I dagplejen arbejder vi ud fra de styrkede pædagogiske lærerplaner.
Vi læser daglig bøger, har dialogisklæsning, sanglege, vi arbejder med temaer som kan omhandle f. eks. farver og former.
Børnefællesskaber er vigtige. Det at være en god ven og en del af en gruppe øver vi dagligt. Det at være en god ven øver vi ved bl.a. ved at vente på tur f.eks. på rutsjebanen eller at vente på at en anden er færdig med at lege med lige netop det legetøj man gerne selv vil lege med.
Både ude som inde arbejder jeg med at styrke børnene motorisk. Vi tumler, leger lege hvor bl.a massage indgår. Vi triller ned af bakken. Vi bestiger bjerge. Vi gynger. Leger med sand, jord og vand.
Jeg er certificeret naturdagplejer, og det er vigtigt for mig at vi kommer ud hver dag. Vi følger årstidernes kommen og gåen. Vi udforsker og forundres over alt det vi kan finde og bruge naturen til. Vi går på tingfinderjagt efter bl.a. insekter. Vi leger tumlelege med blade. Vi sætter drager op. Vi leger med vand og mudder. Vi smager, rør og føler m.m.
I dagplejen har vi en kostpolitik. Den følger jeg naturligvis. Det betyder at børnene til daglig ikke får saft, juice, kiks og andre fødevarer tilsat sukker.
Dit barn skal medbringe en barnevogn med en godkendt fuld funktionsdygtig sele. Skiftetøj, udetøj og sko som passer til årstiden. Bleer og skumvaskeklude skal man også selv medbringe.
Barnevognen må gerne blive stående hos mig i hverdag, men skal med hjem i weekender og ferier.
Her kommer eksempler på hvordan jeg arbejder med de enkelte læreplanstemaer.
Alsidig personlig udvikling:
Selvhjulpenhed er vigtig for dit barns udvikling. Derfor arbejder jeg med at børnene lærer at tage tøj af og på. At de får hjælp så de selv kan mestre at løse små problemer selv. F.eks. hvis et stykke legestøj sidder fast eller noget lige driller lidt.
Når vi spiser tilbyder jeg smurt mad på et fad. Børnene får så selv lov at vælge hvilken det har lyst til at spise. De er med til at dække bord, tage af bordet, sætte i opvaskemaskinen og rydde op i fællesskab.
Ved at have bøger tilgængelige for børnene, kan de selv vælge hvilken de gerne vil have læst højt.
Når vi skal synge spørger jeg børnene hvilken sang vi skal synge.
Både inde og ude skaber jeg muligheder for, at de kan skabe deres egen leg alene eller sammen med andre.
Socialudvikling:
Vi er i legestue og i gymnastiksalen en gang om ugen. Her oplever børnene det at være den del af en gruppe. Det er jo selvfølgelig to forskellige grupper, men det oplever jeg giver børnene flere muligheder for at skabe venskaber. Jeg ser en gensynsglæde og fællesskaber med børn fra andre dagplejere.
Børnene lærer at være en del af et børnefællesskab ved bl.a. at lærer at være en god ven. Jeg anerkender og opmuntre til at de hjælper hinanden og sætter samtidig ord på hvad en god ven er.
Vi øver rigtig meget i at udsætte ens eget behov ved at øve turtagning. Vente på tur når man rutsjer, vente på tur når man gerne vil gynge og når der er en der bare lige har det stykke legetøj som man selv gerne vil lege med.
Kommunikation og sprog:
Læselege indgår som en del af sprogarbejdet. Til dette har jeg bøger med tilhørende remedier, som jeg bruger i legen. Jeg har fokusord vi taler om betydningen af. F.eks. taler vi om venskaber, følelser og farver.
Vi synger sange hvor fagter indgår. Jeg sætter ord på det vi gør. Jeg bruger babytegn. Det er specielt godt til de børn der endnu ikke har et sprog. Vi leger med former, farver m.m.m.
Krop, sanser og bevægelse:
Langt de fleste børn er i bevægelse det meste af tiden. Gennem deres krop udforsker de sig selv og deres sanser.
Hos mig leger vi bevægelseslege hvor vi hopper som en frø eller snor os som en slange. Jeg giver massage, giver kæmpekrammere, kildeture m.m.m alt sammen for at børnene kan mærke sig selv.
Ude bruger vi naturen og min have som redskab f.eks. hopper vi ned fra træstubbe, vi rutsjer, leger med sand, bære brænde, kører scooter, triller ned af bakken, løber stærkt, gynger og snurrer rundt.
Vi laver også mudderbadsaftryk af fødder og hænder.
Vi går også tit med bare tøver ude og inde. Også når det er koldt.
Natur, udeliv og science:
Vi er uden alt slags vejr.
Vi er en del dagplejere der er certificeret grønne spirer.
Vi har en gruppe hvor vi laver planlagte aktiviteter i naturen med børnene en gang om ugen.
Eksempler:
Vi ser hvem der kan kaste længst med en pind.
Vi leger med blade: kaster med dem og begraver os i dem.
Leger med vand.
Går på tingfinder jagt efter insekter under træstammer.
Vi løber ned af bakken.
Vi leger gemmelege i krat og buske.
Vi laver og sætter drager op.
Vi har et stort træ vi ligger under på alle tider af året. Her kan vi se på grenene når det blæser og undres over bladene der springer frem på grenene og ser når de falder af igen. Stedet er også et vi bruger til at slappe af og være sammen under.
Vi laver fuglemad. Går på fuglejagt med hjemmelavede kikkerter.
Sår frø, ligger kartofler. Passer grøntsager, vander høster og smager.
Vi har haft et projekt i legestuen der omhandlede vand.
Eksempel: Vi lavede huller i nogle spande. Puttede vand i og lavede derved brusebad udenfor.
Eksempel: Inde havde vi vand i nogle baljer. Ting er kunne flyde. Ting der sank til bunds. Kopper og kander så man kunne forundres over hvor meget vand fra en kop fyldte i en kande. Hvad skete der når vi kom dråber af frugtfarve i vandet.
Kultur, æstetik og fællesskab:
Til de forskellige højtider laver vi ting. Til jul laver vi gaver til forældrene sammen med børnene.
Vi holder fødselsdag med flag/lys /sang.
Vi låner bøger på biblioteket. Her kan vi også se film.
Vi laver temaer eks. Farver, former.
Vi er en del af et stort fællesskab i legestue og gymnastiksal.
En del af et mindre fællesskab hjemme i vores egen dagpleje.
Forældresamarbejde:
Samarbejdet med jer forældre er en væsentlig del af det at gå i dagpleje. Det er vigtig at i vi har et åbent og tillidsfuldt forhold til hinanden hvor gensidig respekt indgår.
Kurser:
Dagplejeuddannelsens grundmodul
Førstehjælp
Børns motorik, sansning og bevægelse
Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud og SFO
Tillidsrepræsentant grunduddannelse
Tillidsrepræsentant som bisidder
Dagplejeuddannelsen modul 1,2,3 som indeholder:
Professionelt relationsarbejde. (ICDP)
Medarbejderens personlige ressourcer i jobbet
Anderkendende kommunikation
Leg med sprog
Samspil og relationer i pædagogisk arbejde
Dokumentation og evaluering i pædagogisk arbejde
Medarbejderen som deltager i forandringsprocesser
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Børn, motorik, sansning og bevægelse
Børns kompetenceudvikling 0-5 år
Arbejdet med børnemiljø i dagtilbud
Brede læringsmål og evaluering af læringsmiljøet
Arbejdet med børn i udsatte positioner
Kollegial supervision
Konflikthåndtering i pædagogisk arbejde
Innovation-ideudvikling m.m.
Innovation- gennemførelse og formidling